ardei iuti

Pentru cei care s-au indragostit la fel ca noi de gustul fructelor si legumelor proaspete si stiu cata sanatate se ascunde chiar si in cele mai putin cunoscute si folosite roade ale gradinilor romanesti, discutam astazi despre ardeiul iute si minunile pe care le poate face pentru organism. De la arderea caloriilor, imbunanatirea sanatatii podoabei capilare si pana la ameliorarea simptomelor bronsitei cronice si sinuzitei, ardeiul iute este un aliment care nu trebuie sa lipseasca din bucatarie, mai ales in anotimpul rece.

In functie de contextul in care a-ti facut cunostinta cu ardeiul iute, il cunoasteti fie sub denumirea mai recent adoptata de „ardei chili”, fie in alte variante populare precum „chiper rosu”, „piper iute”, sub denumirea de origine bulgareasca „ciusca” sau regionalismul” tusca”. De origine, ardeiul iute este din America de Sud si a ajuns in Spania in anul 1493 de unde s-a raspandit pretutindeni in Europa.

Bogat in numeroase substante nutritive necesare organismului, precum vitamina C, K si B6, betacaroten, potasiu, fibre alimentare, riboflavina, acid folic, tiamina, niacina, fier, magneziu si fosfor, ardeiul iute este stimulent si antiseptic si ajuta la imbunatatirea activitatii inimii, curatarea arterelelor si reglarea circulatiei sanguine, stimuleaza sistemul nervos si imbunatateste memoria. Oricine a facut cunostinta cu acest aliment stie deja ca pe langa savoarea si personalitatea oferita mancarurilor, ardeiul elimina oboseala si aduce o stare de buna dispozitie celor care il consuma.

Daca aveti probleme cu anemia si aportul de fier, consumul de ardei iute ajuta la asimilarea acestuia din alte alimente consumate. Contribuie de asemenea la ameliorarea migrenelor, simptomelor artritei si durerilor musculare, iar doamnele care doresc sa mai piarda din greutate trebuie sa stie ca ardeiul iute intensifica procesul de ardere a caloriilor cu 20%.

Fructele de ardei sunt consumate atat in bucataria internationala cat si in cea romaneasca, intr-o varietate de forme: proaspete, uscate, conservate sau gatite. Daca sunteti pasionati ai mancarurilor picante, ardeii proaspeti ajunsi la maturitate sunt cei mai iuti, mai ales daca nu li se inlatura miezul. Cei mai iuti ardei sunt cei din soiul Trinidad Moruga Scorpion cu 2.000.000 de unitati Scoville (folosite pentru a masura iuteala ardeilor). Cei mai populari ardei iuti care se regasesc la noi in magazine fac parte din lista celor mai putin iuti ardei si anume din soiurile Peperoncini, Pimento si Banana pepper care au in jur de 100 – 500 de unitati Scoville.

Spre deosebire de alte ingrediente, puteti adauga ardeiul iute in mancare oricand pe parcursul prepararii pentru ca gustul sau picant nu este afectat de procesul termic. Influentata de temperatura este insa perceptia iutelii astfel incat mancarea pare mai iute atunci cand este calda, decat atunci cand este rece. Daca stiti ce inseamna sa va usture mainile dupa ce ati gatit cu ardei iuti, o metoda traditionala din continentul de origine al ardeiului iute pentru protejarea mainilor este ungerea acestora cu ulei inainte de inceperea lucrului. Sau puteti opta pentru metoda mai moderna de protejare a mainilor cu manusi.

Cele mai apreciate retete devenite vedete internationale datorita contributiei ardeiului iute sunt sosurile chili, celebrii ardei iuti umpluti mexicani Chiles en nogada, reteta italiana Spaghetti alla puttanesca, puiul chinezesc Kung Pao si salata thailandeza Som tam.

In ceea ce priveste conservarea, daca nu ii consumati in urmatoarele cateva zile, proaspeti, puteti alege sa folositi ardeii iuti intr-una din variantele conservate si anume copti, uscati, murati, scufundati in ulei sau in otet, afumati sau sub forma de dulceata de ardei sau alte preparate care dau savoare mancarurilor in orice anotimp al anului.

Leave A Reply

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.